tag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post2386268452626003056..comments2021-12-22T18:05:35.231+01:00Comments on velomobiel over de alpen: Het verslag dat jullie nog te goed hadden !!tetetetelacoursehttp://www.blogger.com/profile/01314111261966952926noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-83044240792292843682015-01-06T01:07:16.091+01:002015-01-06T01:07:16.091+01:00Ik doe helemaal geen onderhoud aan auto's, dus...Ik doe helemaal geen onderhoud aan auto's, dus ook niet aan remmen......maar ik begrijp je statement! De auto gaat meestal 1x/jaar naar de garage voor de beurt, waarbij dan alle checks gedaan worden, dus inderdaad dat is zo goed als geen onderhoud. Moet uiteraard voor fietsen ook te verwezelijken zijn.........<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-45244095479100977082015-01-05T19:36:36.284+01:002015-01-05T19:36:36.284+01:00De afdaling op de col de Lautauret is ongeveer 18 ...De afdaling op de col de Lautauret is ongeveer 18 km bij een hellingspercentage van 5 a 6 procent, en dan krijgen die remmen best wat te verduren. De Col de l'Echelle was veel stijler 8 a 9 procent op sommige stukken met ongeveer een kilometer hoogte meters, en met name daar had ik het wat benauwd, vanwege de vele erg krappe haarspeldbochten, en kuilen en hobbels, kon je de fiets daar nergens laten lopen. Rem parachute was daar ook niet echt functioneel (vanwege de lage snelheid). Remmen werden hier heel erg heet, tot fading aan toe.<br />Stel ik tot slot nog de vraag : "hoeveel onderhoud pleeg jij wekelijks aan de autoremmen?" (ik denk een keer per jaar)<br /><br />Groeten<br />Rudolf.tetetetelacoursehttps://www.blogger.com/profile/01314111261966952926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-9437162729279716182015-01-04T22:09:39.805+01:002015-01-04T22:09:39.805+01:00Hoi Rudolf,
Een wat latere reactie, we zijn net t...Hoi Rudolf,<br /><br />Een wat latere reactie, we zijn net terug van een korte vakantie, vandaar. Zeer interessant leesvoer, en vooral de stukken over het klimmen met een lichte velomobiel spreken me zeer aan! Het afdalen en remmen, ja, dat ervaart ieder op zijn manier, voor mij persoonlijk voldoen de 90 mm trommels prima, maar mijn afdalingen zijn dan ook nooit langer dan een 2 tot 3 km, met variabele hellingshoek.<br />Zelf zie ik in verband met het onderhoud meer in nog grotere trommelremmen, zoals vroeger ook in bromfietsen gebruikt werden. Warmteafvoer moet met koelribben o.i.d. ook te verwezelijken zijn volgens mij. Hoewel jouw mening over schijfremmen uiteraard ook volkomen waar is, waarom zouden schijfremmen niet geschikt zijn voor fietsen? Je ziet ze steeds meer, zelfs wegracefietsen kunnen al geleverd worden met schijfremmen.<br />Mooi volledig verslag, dat ik met plezier heb gelezen, het was het wachten waard!<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-40378950468877682842015-01-03T22:23:53.387+01:002015-01-03T22:23:53.387+01:00Ook Flevobike heeft enkele systemen in het gamma. ...Ook Flevobike heeft enkele systemen in het gamma. Ik heb er enkel geen flauw idee van in hoever die zaken al uitgetest zijn in zware omstandigheden. In de Flevopolder zie ik niet direct een probleem, maar in het hooggebergte? Nog niks over gelezen in elk geval. Het voordeel van de trommels is in elk geval dat ze erg onderhoudsarm zijn.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-72551444905876397162015-01-03T14:21:40.129+01:002015-01-03T14:21:40.129+01:00Hoi Maarten,
De crux zit hem er (volgens mij) in ...Hoi Maarten, <br />De crux zit hem er (volgens mij) in dat de fiets schijfremmen niet zijn ontworpen voor velomobielen. Bij een auto functioneert het vlekkeloos, dus waarom zou het bij een velomobiel niet kunnen, dit blijf ik maar denken. Ik denk dat er een nieuw ontwerp moet komen met de auto als voorbeeld.<br />De hydraulische trommelrem zoals die gepresenteerd is op het velomobielseminar heeft nog steeds de nadelen van trommelremmen. Namelijk dat er nog steeds sprake is van zelfversterkende remschoenen. (de oorzaak van het happen) Ook de warmte afvoer is volgens mij hierin nog niet opgelost. Wel vind ik het een fraai ontwerp, maar ik zou geloof ik kiezen voor remschoenen zonder zelfversterkend effect, dus alle de schoenen in de zelfde richting !!tetetetelacoursehttps://www.blogger.com/profile/01314111261966952926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-73368198228504019462015-01-03T12:24:19.590+01:002015-01-03T12:24:19.590+01:00Fiets schijfremmen hebben dermate kleine toleranti...Fiets schijfremmen hebben dermate kleine toleranties dat het inbouwen in een velomobiel niet mogelijk is. Ja, technisch kan het, maar je moet erg vaak je remblokjes vervangen. Een gesloten remsysteem heeft dat nadeel in elk geval niet. Ook is een remschijf gevoelig voor schade, lees het verslag van 'twilwel over de ROAM: http://twilwel.blogspot.nl/search/label/ROAM Hij heeft in zijn mango schijfremmen ingebouwd en daar uitgebreid over geschreven. Het is nog niet (bij hem, lees Sinner/Drymer) commercieel verkrijgbaar. Overigens heeft Fietser.be (WAW) wel een velomobiel voorpoot met schijfrem adaptor gepresenteerd, volgens mij al in 2011 op CycleVision op Flevonice.<br /><br />Op het velomobielseminar is een hydraulische trommelrem gepresenteerd. Helaas is die ontwikkeling doodgebloed. Door een andere vorm (en vooral andere plaats van het draaipunt) van de remblokken hapten die remmen niet, en met de hydrauliek was daarmee een zeer grote remgracht mogelijk, en dat in een systeem zonder externe bewegende onderdelen. Maartenhttps://www.blogger.com/profile/02858996719781447490noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-52639968978692447872015-01-02T21:14:06.380+01:002015-01-02T21:14:06.380+01:00Hoi Jan,
Even terugblikken is altijd leuk, het kw...Hoi Jan, <br />Even terugblikken is altijd leuk, het kwam weer helemaal boven :)<br />Wat die schijfremmen betreft moeten maar eens een paar mensen even de koppen bij elkaar steken, want ik vind dat een echte oplossing nog steeds een beetje achterwege blijft. Ik kan me hierbij voorstellen dat voor fietsen met dichte wielkasten een andere oplossing moet worden gevonden dan voor fietsen met een open wielkast. Zowieso is bij open wielkasten het wiel beter toegankelijk en kan er makkelijker gesleuteld worden. . Bij een fiets als een Quest of een Milan moet een manier gevonden om e.e.a gemakkelijker. uit te bouwen voor onderhoud.tetetetelacoursehttps://www.blogger.com/profile/01314111261966952926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-60415391798713906522015-01-02T21:04:41.229+01:002015-01-02T21:04:41.229+01:00Dank je Wilco,
Jij ook een goed 2015 !!!
Groet...Dank je Wilco, <br /> Jij ook een goed 2015 !!! <br />Groet<br />Rudolf.tetetetelacoursehttps://www.blogger.com/profile/01314111261966952926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-12083044181680075192015-01-02T08:34:37.197+01:002015-01-02T08:34:37.197+01:00Dit was aangename lectuur om het jaar aan te vatte...Dit was aangename lectuur om het jaar aan te vatten.<br />Denkend aan mijn trip door West-Frankrijk de afgelopen zomer, kan ik me wel wat voorstellen bij jouw bedenkingen bij de trommelremmen: daar zijn die inderdaad niet zo geschikt voor (ik had wel heel wat meer gewicht aan boord). Het systeem van dubbele, gekoppelde schijfremmen lijkt me hiervoor wel een mooie oplossing.<br />Prachtig dat je zo'n tocht tot een goed einde kon brengen, samen met het hele team.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2942024432680398938.post-37181646088523654732015-01-01T12:59:21.682+01:002015-01-01T12:59:21.682+01:00Fantastisch verslag. Ik heb de heenreis ook met ve...Fantastisch verslag. Ik heb de heenreis ook met veel plezier gelezen! Heel goed 2015Wilco Pomperthttps://www.blogger.com/profile/16817912165900645371noreply@blogger.com