23 jun 2024

Cyclevision - Different

Cyclevision - Different.

 Een paar weken geleden nodigde Piet Kunis mij uit om het eindresultaat van de Different te komen bekijken op Cyclevision. Ik was 4.5 jaar geleden langsgeweest om met het prototype te rijden, en om mijn rijervaringen met de Velayo velomobiel te delen.  Het plan was/is/was/is dat ik ooit ook een velomobiel zou gaan bouwen samen met een vriend van mij. En ter inspiratie zijn we in contact getreden met de ontwerper van deze fiets, om proef te rijden met deze fiets.  Marcus, de ontwerper van deze fiets heeft ons uitgebreid de gelegenheid geboden om hem te proberen, en na afloop zijn we bij hem thuis aan de koffie tafel in discussie gegaan. Waarin de gebruikers ervaringen met de Velayo gedeeld werden, en waarin Marcus ons zijn ideeen voor een volgend model heeft laten zien. Dit model was aanzienlijk sportiever van opzet, veel lager, en de voorwielen een stuk verder naar achteren geplaatst.

De gedachte achter de Velayo was dat het een hoge fiets moest worden, om beter te worden gezien in de stad, en doordat de fiets hoger is, is ze ook breder gemaakt voor de stabiliteit.  De wielen zijn helemaal aan de voorkant geplaatst, en dit is gedaan opdat de fiets dan rechtop gezet kan worden in de garage om ruimte te besparen.

 Ja en hoe rijdt dat dan vraag je je af. De fiets heeft enorme afmetingen, en je zou verwachten dat dit geen snelle fiets is...

 nou dat valt heel erg mee was onze ervaring.  Paul en Ik konden er zo met gemak 35 / 40 mee rijden. De fiets rijdt heel erg licht. Je voelt totaal niet dat je op pad bent met een fiets van 35 kg. 

 Velayo velomobile | gunnsteinlye | Flickr

 Het rijden met een fiets met achterwiel besturing was het eerste kwartier wel even wennen, maar het went heel snel. Rechtuitstabiliteit was veel beter als wij hadden verwacht, en het was heel makkelijk om krappe bochtjes te maken. 
De rechtuitstabiliteit daar was wel een kunstgreep voor uitgehaald, want deze fiets had een demper, waarmee de stuuruitslag werd afgeremd, en dat was nodig omdat de fiets naloop in het achterwiel heeft. Dit houdt in dat als je een bocht maakt, dat deze nog harder door de bocht wil dan je zelf wil. Bij de snelheden die wij hebben gereden (je houdt je toch in, met een fiets van iemand anders) hebben wij in elk geval geen problemen ervaren. De plaatsing van de wielen zo ver vooruit heeft wel een nadeel, en dat is dat je niet heel veel tractie heuvelop hebt, hij slipt dan nog wel eens door.

Maar goed het gaat over de Different.

Om één uur s'middags was ik ter plaatse, en heb het resultaat mogen bewonderen.
Ja this is Different Koek !!  echt next level wat Jan en Piet hebben gebouwd. Enorm netjes gebouwde fiets, veel netter dan je op de foto's kan zien, en beslist niet iets wat de gemiddelde hobbyist kan bouwen met dit kwaliteitsniveau.

Een greep uit de ervaringen.
- Rijdt heel erg licht, heel weinig vermogen nodig.
- Stuurt heel makkelijk, maar je moet het wel even leren
- Stuurt met vertrouwen, je kan met handen los fietsen
- 38 kg, maar daar merk je dus niets van.
- Klinkerwegen is gehorig rijden, asfalt is stil.
- schijfremmen werken goed, maar het is moeilijk om aanlopen te voorkomen.
- Niet heel erg veel bagage ruimte.
- Onderhoud aan de fiets is heel gemakkelijk door goede toegankelijkheid.

 
En het was allemaal te doen om een Quest...   Hier zie je Jan met Quest nummer 2
Different nummer 2 nadert de voltooing
 
Piet Kunis, en Different nummer 1




Nogmaals... een foto laat het niet goed zien hoe goed deze fiets is.

We hebben nog even samen koffie gedronken .... en toen kwam uiteraard onze fiets (Paul / Rudolf) ter sprake..... en ik meende toch een oordeel te kunnen aflezen in de ogen van Jan en Piet...
Ja inderdaad, die fiets is in het papieren stadium gebleven..
Gewoon beginnen, gewoon doen was het advies...
Waarvan akte...

 
Groet

Rudolf.


P.s. de wedstrijden heb ik niet echt gevolgd....   maar voor wie de uitslagen wil zien.

https://ligfiets.net/news/6543


6 opmerkingen:

  1. Leuk dat je er was Rudolf. En bedankt voor je complimenten. Wat betreft je eigen ideeën, de hier voorgestelde variabele stuurinrichting werkt zichtbaar. Dus nu gewoon beginnen, anders loop je over 10 jaar nog met mooie plannen, maar heb nog steeds niets. Succes, Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Der benne al velomobielen genoeg dunkt me! Daarom worden er al een aantal uit produktie genomen.
    Piet had een doel. Een korte aandrijflijn, terug kunnen schakelen vanuit stilstand en geen frequent noodzakelijk uitlijnen vanwege versleten kogelkoppen. En dat heeft hij bereikt.
    De zoveelste velomobiel bouwen om het bouwen lijkt me hooguit interessant voor een eervolle vermelding op ligfiets.net!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Mick,

    De velomobiel is nog bij lange na niet uitontwikkeld, dat heeft de Different laten zien, en de ontwikkeling zal daar ook zeker niet stoppen. Wat de reden is dat er velomobielen uit productie worden genomen bij velomobileworld is kan ik alleen maar raden. My guess is dat ze te veel verschillende modellen in productie hebben om nog efficient te kunnen werken. Het is efficienter als je een paar dezelfde modellen achter elkaar kan bouwen, en qua ruimtebeslag denk ik dat ze al die verschillende mallen gewoonweg niet meer kwijt kunnen. Als producent ga je dan kijken welke modellen commercieel het meest interessant zijn. Dit zegt echter niets over de gehele wereldmarkt.

    Qua velomobiel ontwerp, denk ik dat de volgende punten in een commerciele fiets moeten.
    - voorwiel aandrijving.
    - voorwiel besturing. (achterwiel besturing werkt overigens perfect)
    - minder kwetsbaar (carbon is gevoelig voor kraakjes), of makkelijker te repareren.
    - Achteruitversnelling.
    - Iets meer baggage capaciteit
    - productievriendelijker ontwerp.
    - geintegreerde lichtunit / dashboard

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is ook de Quest die uit productie gaat heb ik begrepen. Voorwielbesturing en aandrijving zit in auto's en werkt met een bijzonder zware kruiskoppelingsarm...Heeft daarbij een rendement vergelijkbaar met cardan. Wordt zwaar rijden ben ik bang...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mick, De Quest is ook flink lang in productie geweest. (een tikje korter dan de VW Kever zeg maar). Bij moderne autos met voorwiel aandrijving wordt een homokineet gebruikt, en die zijn enigszins groot en zwaar, en ze zijn gevoelig voor vervuiling. Daarom moeten er hoezen overheen. Als je kruiskoppelingen gebruikt moet je twee kruiskoppelingen achterelkaar gebruiken om de ingaande as dezelfde hoeksnelheid te laten houden als de uitgaande as. Kruiskoppelingen zijn relatief licht. Als de as rechtuit loopt dan is er geen energieverlies tenopzichte van een starre as. Hoe groot de assen gedimensioneerd moeten worden, en hoe groot de kruiskoppelingen moeten zijn dat moet nog worden berekend. Ik kan me voorstellen dat het meevalt, immers er komt niet meer vermogen op dan 700 Watt. Je maakt het zowieso al de helft lichter door maar een wiel aan te drijven, net zoals de Different. (dat werkt perfect). Vanuit productie oogpunt lijkt voorwiel aandrijving mij minder werk dan achterwielaandrijving. Groet Rudolf

      Verwijderen