1 jul 2014

Ardennen Offensief

Eind Augustus vertrek ik met de Evo naar Italie, om te gaan deelnemen aan de tour for life.
Deze tocht voert ons door de Alpen naar Landgraaf in Limburg. Ook de heenreis ga ik fietsend afleggen .
Augustus begint nu toch wel serieus dichterbij te komen, en er moeten beslissingen worden genomen omtrent hoe ik er heen ga, de route en nog wat andere zaken met betrekking tot bergfietsen.
Ik heb besloten om geen kampeerspullen mee te nemen aan boord, maar steeds te verblijven in een bed en breakfast.
Hierdoor blijft de fiets lekker licht en handelbaar, en kan ik lekker doortrappen.
Het enigste wat meegaat :
   2 paar schone onderbroeken,
   2 paar sokken,
   2 paar fietsbroeken .
   2 shirts
   sandalen.
   tandenborstel + tandpasta + zeep + handdoek.
   waspoeder in porties.
   4 bidonnen
   krentebollen + bananen + gelletjes .
   fietsreparatie spul. (banden + spaken + etc)
   geld + telefoon.
   E-Reader.
   GPS.
   Telefoon.
   pet
Voor de rest koop ik alles onderweg mocht ik het nodig zijn .
 
Ik heb de route al uitgezet, en denk een fantastische te hebben gevonden, waar je behoorlijk kunt doortrappen.
Ik wil ongeveer 300 km / dag doen (8/9 uur fietsen). Belgie heeft in tegenstelling tot haar reputatie op fietsgebied, een paar hele mooie fietspaden,
in de vorm van oude spoorbanen die zijn omgebouwd tot fietspad.
Het voordeel van deze paden is dat ze lekker vlak zijn,  rechtuitgaan en verkeersluw zijn , voor een velomobiel een waanzinnig voordeel .
De segmenten die zeer fraai zijn lopen van Herentals naar Aarschot, en het segment van Hoechaarden naar Namen.  Na Namen kan ik een jaagpad langs de Maas volgen, en ook deze paden zijn vlak.
Na Charleville in Frankrijk ga ik richting Bar le Duc, waarmee ik dan ongeveer halverwege ben .
Het streven is om de eerste dag tot aan Dinant te komen .


BarLeDuc weergeven op een grotere kaart

BarLeDucGrenoble weergeven op een grotere kaart Rest mij nog om Langs de route een overzicht van geschikte supermarkten, pensionnetjes en fietsenmakers op te stellen.
Iemand nog tips ?



Groeten
Rudolf

8 opmerkingen:

  1. Dag Rudolf,
    Ik heb veel internationale reizen gemaakt met de Quest.
    Eerste opmerking: 300 km per dag is veel te veel. Je mag al blij zijn als dat 200 km per dag is. Wij hebben als gemiddelde 150 km per dag als goed te doen ervaren.
    Op http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/Remparachute vind je alles over remparachutes. Zijn zeer effectief en verlagen je snelheid downhill met ongeveer 25 km/u.
    Als je trommelremmen oververhit, dan verglazen de remschoenen. Je houdt dan nog wel enige remwerking over, maar veilig in de bergen is het niet meer.
    Als je intermitterend remt en de snelheid per definitie beperkt tot maximaal 60 km/u kunnen de 90 mm trommels veel aan. Per saldo reis je licht en dat helpt een heel stuk.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Ik weet niet of de 300 km realistisch is, maar ik ervaar het fietsen in de Evo als absoluut gemakkelijk. Mijn ervaringen van de Alleweder extrapoleer ik dan op de Evo. Waar ik met de Alleweder meerdere dagen achterelkaar 200 km in 6.5 uur afleg. (langste afstand gefietst is 240 km)
      Praktisch gezien lukt het mij niet eens om beneden de 35 te fietsen, kruissnelheid ligt bij de evo al snel op 50, moeiteloos.
      We zullen het zien wat het in werkelijkheid gaat worden. In elk geval hou ik in het schema 150 km / dag aan, en in het gunstige geval heb ik in Italie gewoon veel tijd om te lezen en te nietsen.

      Grtz
      Rudolf

      Verwijderen
  2. Dag Rudolf

    Het fietspad van Herentals naar Aarschot is wel kaarsrecht maar bij elke (om de paar honderd meter) kruising met een weg(getje) zijn er fietspoorten gezet waar je met een velomobiel maar moeizaam doorheen komt.
    Succes met je reis

    mvg

    Rudy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rudy,

      Bedankt, dit is belangrijke info. (en balen eigenlijk)
      Ik zal dit nog even goed bestuderen.

      Groet
      Rudolf.

      Verwijderen
  3. In nov. 2008 met mijn quest naar Ramsau am dachstein in oostenrijk.
    Verslag op velomobiel.nl home/nieuws. Daarna tochten o.a. naar Wenen.
    Doorgaan totdat je aan onderdak toe bent en dan een Gasthof uitzoeken. Dan weet je hoe je slaapt. Rust, prijzen, e.d.
    In de bergen was mijn max. trip 160 km. 300 km/dag ?
    In de avond volgende etappe in grote lijnen voorbereiden.Op secundaire wegen. Niet op fietspaden.Zijn meestal bestemd voor mountainbikes, "Schotterwegen" ( grint), bospaden en andere wegoppervlakken, niet uitnodigend tot doorfietsen.
    Als de weg overzichtelijk is, zijn afdalingen, soms meer dan een uur en snelheden tot meer dan 70 km/uur een unieke ervaring. Even vol op de remmen en dan weer los. Eerste klapband toevallig eergisteren in nederland.
    EHBO- doos meenemen !!
    Voorspoedige reis, wil

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wil,
    Ik zal een EHBO setje meenemen.
    Bij de planning heb ik veel aan google earth gehad. waarmee je de route in een film kunt verkennen.
    Groet
    Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je in Frankrijk een route uitstippelt, kun je best uitkijken naar voies vertes die in jouw richting lopen. Ook dat zijn vroegere spoorbanen die nu als fiets- en wandelpad gebruikt worden. MIjn (beperkte) ervaringen ermee zijn erg positief, maar ook daar moet je rekening houden met poortjes.
    http://www.voiesvertes.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, van harte dank.
      Ik ga e.e.a. bekijken.

      Ik lees trouwens met plezier je reisverhaal.
      Gr Rudolf.

      Verwijderen