12 jun. 2018

Col de l'iseran

Zouden jullie (als velomobilisten) hem rijden ?  (De Col de L'Iseran 2770m)  Graag jullie mening.
Ik twijfel een beetje, t'is niet fysiek zeg maar.

Afbeeldingsresultaat voor col de liseranAfbeeldingsresultaat voor col de liseran
Afbeeldingsresultaat voor col de liseranAfbeeldingsresultaat voor col de liseran
Image result for col de liseran

13 opmerkingen:

  1. Hallo. Duidelijk moet zijn dat een Velomobiel niet gemaakt is om er een berg mee op te fietsen. Zelf heb ik flink geklommen in de Vogezen en in Ierland. Geen bagage mee! Kleinst mogelijke verzet monteren! Goede banden zeker de achterband. Als je ook gaat afdalen monteer dan twee remparachuutjes om je remmen te ontzien, evoor om de snelheid er uit te halen ! Want hard ga je !! Groeten Kees p.s lees verder op het blog van Wim Schermer voor meer info.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom zou je niet op zo'n prachtige plek gaan rijden? Hoe verder je omhoog gaat, hoe lichter je wordt. Je verliest waarschijnlijk 100 liter zweet. En naar beneden toe, heb je een extra 100 liter water nodig om je remmen te koelen. Dus vang dat zweet op en recycle het.
    En anders inderdaad remparachutes, want je trommelremmen verglazen anders compleet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klimmen is best een hele sport met een velomobiel, en trouwens ook met een gewone racefiets. Ik zit niet zo in over de inspanning die dat kost, maar meer nog over de weg zelf. T'zijn smalle richeltjes, met aan de ene kant de berg, en aan de andere kant ..... .... niets. De col de mont cenis, prima te doen, wel werken maar brede wegen. De cormet de roselend, Col des Saisies, Côte de Megève, Plaine Joux. Ook prima te doen.

    Maar de col de l'iseran vind ik wel van een andere categorie.

    Ik vond in 2014 het effect van remparachutes best wat tegenvallen. Ik had toen eentje van 50 cm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, ik zou zeggen waarom niet, je bent alleen wat langer bezig. Zelf ga ik van de zomer ook de alpen over, 2 keer naar 1800 mtr. heb nu 27 ovaal voor, en 32 achter, van het weekend nog dankbaar gebruik gemaakt van de 27 tand ovaal blad, je kunt goed cadans blijven draaien, geen gestoemp. Net als vrachtwagens, niet te hard naar beneden, anders hebben je remmen het warm. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 2014 reed ik met 42 voor en 28 achter, en dat vond ik best wel te doen. Heenreis naar Italie was het zwaarst in de Ardennen op sommige stukjes.

      Verwijderen
    2. Nu voor een mountain drive, en er zit nog een 61 blad op voor maar die laatste ga ik omwisselen voor een 54 want ik wil wat langer op het grote mes kunnen blijven rijden. Gaat zon ovaal niet heel erg de ketting wippen in de kettingbuis, of valt dat mee ?

      Verwijderen
    3. Hallo, je kettingbuis volgt netjes de ketting, want zoveel groter is de buis niet. Maakt niet uit, of je ronde of ovale tandwielbladen hebt. Grote voordeel van ovaal is dat je minder verzuurt en hierdoor meer vermogen overhoud, en je gaat makkelijk door het dode punt, waardoor vooral bij klimmen je makkelijker je cadans vasthoud

      Verwijderen
  5. Nooit van mijn leven zal ik met een velomobiel de Alpen intrekken. Ik vind de heuvel rondom Groesbeek en Berg en Dal al te zwaar, laat staan een klim die tientallen keren langer is. Klimmen duurt dan eindeloos lang. Voordeel is wel dat je niet een minimale snelheid hoeft te hebben om niet om te vallen zoals op een tweewieler.
    Daarnaast vind ik het risico te groot, je remmen kunnen nauwelijks koelen en aangezien ik zelf al zo'n 95 kg weeg, krijgen de remmen het enorm te verduren. Ik trek graag de bergen in, maar dan wel op een lichtgewicht racefiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel simpel, omhoog is nooit een probleem, je ademhaling normaliseren en gewoon doortrappen, maar als je boven bent is afdalen onverantwoord met een Quest of ander Velomobiel de remtrommels worden heet en zullen vrij snel niets meer doen, happen en nog heter worden en daarna is je Velomobiel een "doodskist" niet aan beginnen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Route krijgen we nog, eind deze maand is de bedoeling. Wat betreft afdalen en de remmen, vanaf 2003 regelmatig in Sauerland gereden, ook met 70mm trommelremmen, doekjes eraf en als je remt, stevig remmen, niet slepend remmen, en zorgen dat je snelheid niet te hoog wordt. Later met 90mm heb je meer remvermogen tot je beschikking gekregen. Als je zonder risico wil fietsen, moet je thuisblijven, is altijd veiliger. Stelling is een beetje zwart/wit, maar is om vorige stelling te neutraliseren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met meer dan 30000 hoogte meters heb ik natuurlijk enige ervaring ;-). Deze berg alleen schrikt me af :-(.

      Groet
      Rudolf

      Verwijderen