30 dec 2013

De strijd met de kilo's

Bij bergetappes speelt elke kilo die omhoog moet een rol.
Gedurende de Tour for life wordt er stevig geklommen, 28 km hoogte kilometers in totaal.
Uitgesmeerd over 1200 km betekent dit een gemiddeld stijgings percentage van 2.3%, geen kattepis dus.

Om te kijken wat dit precies betekent, kunnen we spelen met de Kreuzotter calculator.
Dit is een online performance calculator die opmerkelijk nauwkeurig is gebleken.

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

We doen een berekening om wat gevoel te krijgen voor de tocht .

Ter referentie gebruik ik mijn lichaamsmaten en performance. (1.88m lang, 88kg zwaar, 250W duurvermogen)

Voor een gewone racefiets, bij

2% stijging ==> 24 km/u
4% stijging ==> 17.7 km/u
6% stijging ==> 13.5 km/u
8% stijging ==> 10.6 km/u

Een Velomobiel van 32 kg geeft bij de zelfde waardes.

2% stijging ==> 25.7 km/u
4% stijging ==> 15.4 km/u
6% stijging ==> 10.8 km/u
8% stijging ==> 8.3 km/u

Vanaf 2 a 3 procent stijgingspercentage is de racefiets in het voordeel. Gegeven het gemiddelde stijgingspercentage gedurende deze tour is de velomobiel dus lichtelijk een betere keuze dan de racefiets. In het rekenvoorbeeld is een Carbon-Quest (32 kg) als voorbeeld genomen, neem je een velomobiel van de nieuwe generatie (20-25 kg) dan ligt het omslagpunt tussen de 3 a 4% stijgingspercentage.

Downhill is het een ander verhaal geworden (zonder trappen). dan zien de getallen er heel anders uit.

Voor een gewone racefiets, bij

2% dalen ==> 26.6 km/u
4% dalen ==> 39.7 km/u
6% dalen ==> 49.5 km/u
8% dalen ==> 57.7 km/u

Een Velomobiel van 32 kg geeft bij de zelfde waardes.

2% dalen ==>  63.9 km/u
4% dalen ==>  98.3 km/u
6% dalen ==> 123.7 km/u
8% dalen ==> 144.7 km/u

Natuurlijk zijn de berekende waardes maar getallen, en is de werkelijkheid weerbarstiger, maar ze tonen aan dat je je niet blind hoeft te staren op de kilo's.Toch zetten we in op een vermindering van het aantal kilo's. Mijn huidige gewicht is wat aan de hoge kant, en gaat omlaag. Het gewicht van mijn huidige fiets is 35 kg, dit is in mijn optiek te zwaar. de fiets wordt vervangen door een andere.

18 Januari ga ik daarom met collega Arjan proefrijden met een go-one Evo K, die nog maar 22 kg weegt.  (http://www.go-one.de) De twee andere opties zijn de WAW  van http://www.fietser.be, en de Milan Mk2 (http://www.milan-velomobil.de)

Greetz Rudolf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten