24 jan 2014

De A7

Het gaat in dit artikeltje niet over de snelweg door Groningen en Friesland,
maar over een nazaat van de Alleweder, die door Alligt wordt gebouwd.
De A7 is een broertje van de A6 en is wat sportiever en sneller dan de A6.
De mijne heb ik bijna twee jaar geleden gekocht, en ik heb er bijna 20.000 km mee gefietst.
De topsnelheid die ik er mee heb gehaald in Nederland is 80 km/uur,
maar dat was de Brienenoordbrug af, en met doodsverachting. (wel leuk trouwens om net zo hard als de vrachtwagens te gaan, maar onverantwoord met 70 mm trommels)
Op het vlakke kan ik iets over de 50 rijden, maar dat hou ik niet langer dan vijftien minuten vol.
Kruissnelheid is ongeveer 38 als ik rustig aan doe, en 44 als ik wat meer doorzet.
foto door Marcel Spijker


De fiets is uitgevoerd in polyesther, kwaliteit daarvan is voldoende.  Het aluminiumwerk is netjes en sterk, het geeft geen krimp. Verder is de fiets simpel en doordacht.
De aandrijftrein bestaat uit , natuurlijk de berijder, een 65 blad voor, en achter een 3x9 Naaf derailleur versnelling van SRAM. De pedalen zijn Speedplay Frogs.
De Sram naaf derailleur is voor de gebruiker bijzonder gebruikersvriendelijk, omdat het naafgedeelte kan schakelen in stilstand, en dat komt heel goed van pas als je was vergeten terug te schakelen.
De naaf moet af en toe wat worden bijgesteld. De pedalen zijn echt superfijn in het gebruik, klikt zeer gemakkelijk in, en je kunt je voeten draaien tijdens het trappen, hetgeen je knieen spaart.
De Derailleur is blootgesteld aan weer en wind, toch valt het onderhoud hieraan mee. Regelmatig (eens per week) een pufje teflonspray lijkt afdoende. Ik smeer niet de hele ketting steeds, maar datgene wat op dat moment buiten ligt.
Er is heel veel ruimte aan boord, achter en naast de stoel kun je veel kwijt. Voorin vanwege het grote voetengat kun je echter niets meenemen.

foto door Marcel Spijker

Het voetengat is erg groot, lucht lekker door maar gaat natuurlijk ten koste van de aerodynamica.
De vering heb ik vervangen door de stijfste en langste exemplaren die ik kon vinden.
De rijeigenschappen zijn hierdoor enorm verbeterd, waardoor er harder door bochten kan worden gereden, en snelle afdalingen niet meer met ingehouden adem worden afgelegd. Wel zouden de veren iets korter kunnen . 
De veerpoten moeten overigens wel erg vaak worden gesmeerd, omdat ze anders gaan kreunen.
De achtervering wordt verzorgd door een elastomeer vering, en hier ben ik zeer tevreden over, want die is precies goed, en onderhoudsvrij bovendien.
Banden achter een "Crazy Bob", en voor Marathon plus. Marathon plus is voor de achterband niet goed gebleken omdat de wielen met deze banden snel gaan spinnen . Met de Crazy Bob (2.10 breed) heb ik dit nog niet voor elkaar gekregen.
De voorwielen zijn twee Flevobike composiet wielen, die ik iedereen kan aanraden omdat je zo nooit meer gebroken spaken hebt, en beter achter de wielen kan komen.
Is er helemaal niets te zeuren over de fiets?
Niet veel nee, drie punten slechts.
1. De fiets voelt zwaar aan tijdens accellereren, en op klinkerwegen.
2. De veerpoten moeten heel vaak gesmeerd worden .
3. De remmen zijn van onvoldoende kwaliteit. Doseren niet goed en zijn niet krachtig genoeg.
Pluspunten zijn voor mij toch wel :
 1. de degelijkheid van de fiets.
 2. de toegankelijkheid van alle onderdelen, waardoor onderhoud heel gemakkelijk is .
 3. Verder vind ik de fiets mooi ontworpen en herkenbaar.
Greetz
Rudolf

6 opmerkingen:

  1. Er zit inderdaad een mooie lijn in deze VM. Ik vind de foto die van boven is genomen ook wel erg mooi. Daar komt de lijn van de fiets wel mooi in naar voren.

    Leuke beschrijving geef je van deze VM. Kritisch, maar ook met veel waardering.

    Ik ben wel verrast over de hoge snelheden die jij met deze op papier langzamere VM haalt. In deze tijd van het jaar is mijn 'rustige kruissnelheid' niet 38km/u. Daar moet ik toch echt wel moeite voor doen. En dat in zo'n 'supersnelle' XS :(

    Bij mijn bedenkingen over de aanschaf van een VM zo'n twee jaar geleden, viel de Alleweder toch al redelijk snel af. Redenen: te groot voor mij en die open ketting.

    Het feit blijft wel dat ik het een mooie en praktische VM vind.

    Gr. Wim

    www.roeifietsen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,
      Bezwaar van de ketting vind ik eigenlijk erg meevallen, doordat het allemaal zo goed toegankelijk is. De A7 is in mijn optiek een wat onderbelichte velomobiel, daar kunnen vele redenen voor zijn, ik ken ze niet. Een A7 is natuurlijk niet een klassieke Alleweder, en ook is het geen bredere A6, eigenlijk best wel een redelijk snelle fiets. Hoewel ik er bij moet zeggen dat op een willekeurige stadsfiets ik ook wel een kruissnelheid van 35 kan halen als ik mij flink inspan. (waar ik dan met de zelfde inspanning 44 haal in de alleweder)
      Ik heb nooit een wedstrijdje met of tegen een andere velomobiel gereden, dus wie weet !!

      Verwijderen
  2. Mooie beschrijving van je VM, al ben ik meer benieuwd naar je nieuwe aanschaf!
    Je snelheden zullen dan spectaculair gaan oplopen, ze zijn nu al hoog in de A7, dus dat gaat wat worden met de Evo!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri,
      Ik ben er ook razend benieuwd naar. Qua bergfietsen volg ik jouw blog overigens met interesse. Ik ben razend benieuwd naar hoe afdalingen zullen gaan .

      Groet
      Rudolf

      Verwijderen
  3. Hoi Rudolf,

    Heb je op de gewone weg ook last dat de remmen niet sterk zijn?

    Mvg,
    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. op zich valt dat wel mee, maar in heuvels is 70 mm ontoereikend. De brienenoord ging ik met 80 naar beneden, en dat is gewoon erg hard.

      Verwijderen