18 jan 2014

Geheime missie

Kun je komend weekend komen helpen klussen vroeg mijn broer van de week. Er stond mij vaag bij dat dit niet kon, ik had wat anders. ...   Oja riep ik, ik kan alleen Zondag, want Zaterdag heb ik wat anders, dit vertel ik je Zondag wel.  Oh zei mijn broer, moet je op een geheime missie ?!
Yep !! Ik moet naar het buitenland.

Zaterdag tegen het eind van de ochtend gaat de bel, en collega Arjan staat voor de deur. We stappen in de auto, en dirigeren de auto de Van Brienenoord brug over, richting Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo en uiteindelijk daar de Duitse grens over om 8 km verder op onze bestemming aan te komen.
We rijden een industrieterrein op en parkeren bij een loods, waar onze contactpersoon al op ons wacht. Hij gebaart ons richting de ingang van de loods te gaan. Arjan en ik stappen uit, en gaan de loods binnen. In het licht zien we onze contactpersoon beter.

Beyss!!  stelt hij zich voor. We zijn dus, en we mogen de missie onthullen, in de werkplaats van Go-One, om een proefrit te maken met een Evo-K. De fiets staat al klaar, en is van te voren al op maat ingesteld. (ik moest mijn maten door mailen). Een onzekerheidje nog was of er een hoge of lage deksel op moest. Met schoenmaat 46 aan werd dit dus de hoge deksel . Na het deksel geplaatst te hebben kan ik op pad.   Waauw wat een accelleratie, vier keer trappen en ik zit al boven de dertig, en nog drie trappen er bij en ik zit op veertig, ongehoord !!!!

Wat valt verder op. Volstrekte stilte aan boord, de fiets is ongeloofelijk stil, geen kraak geen piep. Je merkt eigenlijk alleen hoe hard hij rijdt door het blazen van de wind in het gezicht. Ik heb ook de stabiliteit van de fiets beproefd door een bocht (een ruime met uitwijkmogelijkheid) steeds sneller te nemen. De fiets ligt als een blok op de weg, en bochten kun je sneller nemen dan ik momenteel durf.
De draaicircel is groter dan mijn Alleweder, maar valt mij met 8.5 meter reuze mee. Wel mis ik af en toe even de voetengaten, maar met de handen aan de voor wielen kom je een eind.
De fiets is eigenlijk tot in de perfectie afgewerkt, tesamen met de Orca het beste wat ik tot nog toe heb gezien in de velomobiel wereld.

Terwijl Arjan de fiets ook even probeert praat ik nog even met Beyss verder over de uitrustingsmogelijkheden. Ik spreek de wens uit om met schijfremmen te gaan werken vanwege mijn wens om in de Alpen te fietsen. Nou zegt Beyss dan zetten we er toch gewoon hydraulische trommelremmen op van 90 mm, voor het schijfremmen gevoel .  WTF denk ik dan, die bestonden toch niet ????  Blijkt dus wel het geval te zijn!!   Kost een beetje extra, maar op een budget van 9k is dit peanuts.

In het achterhoofd ben ik er al een beetje uit en besluit een Evo-K te bestellen. Met de volgende specificaties :
Carbon versie < 24 kg. Ultegra groepen ( voor 54/34 ) en achter (36-11).  Hydraulische trommelremmen 90 mm,  Led verlichtings installatie. Speedplay Zero pedalen.  Kleur wit.

In mei wordt hij geleverd ...

11 kilo afgevallen en een beetje vrolijker rijden we weer naar Nederland...

greetz
Rudolf.

8 opmerkingen:

  1. Hallo Rudolf, dus je gaat met je velomobiel Evo-K meedoen, alleen of met een groep??
    Lijkt me ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      De tourorganisatie heeft de tour opengesteld voor teams van 6-9 man. Wij doen met twee teams van IHC Merwede mee. De teams zijn nog niet compleet, en we zullen completering zoeken buitenshuis mocht dit niet lukken. We hebben nog iets meer mensen nodig, minimaal 1, maar beter nog iets meer.

      Kop over kop rijden is met een velomobiel niet zo zinnig, dus we moeten nog een vorm vinden waarin we samenwerking kunnen vinden . Bergop moet ik afzien en op de andere segmenten zal ik op reserve kunnen rijden.

      Wellicht dat ik de tenten alvast kan opzetten bij aankomst ;-)

      Greetz
      Rudolf.

      Verwijderen
  2. Inderdaad mooie fiets. Heb m ook een tijdje gehad in hybride, maar toch weer verkocht. Snel, zeer snel, maar voor mij persoonlijk niet comfortabel genoeg. Laat m voor de Nederlandse omstandigheden, drempels, wel iets hoger op z'n wielen zetten is mijn tip. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcus,

      Ik heb het comfort aspect goed bekeken, en als ruim voldoende beoordeeld, nu moet ik daarbij zeggen dat ik mijn Alleweder al beenhard heb afgeveerd (bewust, want betere wegligging dan) Op mijn woonwerk route heb ik de hoogte van de drempels bekeken, en zie hier geen wezenlijke problemen. Hij staat standaard bijv al hoger op zijn pootjes dan bijvoorbeeld de WAW. (11 cm vs 9 cm)
      Een auto is al nauwelijks hoger (minimum is 15 cm).
      Kleine hobbel is hierbij het pontje, waarbij ik goed schuin de klep moet oprijden.
      Ik heb overigens niet de Hybride besteld, maar de Carbon versie die iets minder kwetsbaar leek te zijn, en ook veel betaalbaarder is. Beyss is overigens afgestapt van honingraat in de zijkanten (te teer).

      Verwijderen
  3. Ik ben wel jaloers. Ik vind de Evo-K een erg mooie fiets. Heeft bij mij lang op een gedeelde 1e plaats gestaan met de WAW. Uiteindelijk heb ik voor het praktische gekozen en is het een XS geworden. Iets meer geschikt als forenzen-fiets en de fabrikánt zit iets dichterbij :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Ik heb ook erg lang gekeken naar de WAW, vanwege het lage gewicht. Voor mij toch afgevallen vanwege afwerking, en prijsniveau. (je zit al gauw op 9000,- bij een WAW met de gewenste opties). Met de Evo zit ik daar 800,- euro onder, en dan is die nog twee kilo lichter ook . (kun je weer twee bidons extra meenemen ;-) )
      Pjotr320 is in elk geval heel enthousiast over zijn Evo als dagelijks vervoermiddel, en ik denk dat ik dat ook ga worden. Hoewel ik nog wat op flintstonen moet verzinnen. Mocht er in de toekomst nog wat beters op de markt komen, dan kunnen we altijd nog een keer verder kijken.

      Verwijderen
  4. Hoi Rudolf,

    Proficiat! Een mooie fiets en superlicht! Dat gaat zeker goed komen in de beklimmingen! Ook zeer netjes afgewerkt als ik het zo lees, maar dat mag ook wel voor dat geld....
    Wat is de levertijd bij Beyss?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Ja het grote wachten is begonnen, vijftien weken maarliefst.
      we tellen de seconden af....

      Greetz Rudolf

      Verwijderen