6 mrt 2014

Krr krrr krrr .......... kplof ratatatatatt

Omdat ik door het fietsen steeds lichter ben gaan worden (van 104 naar 93 kg) zijn mijn veren te lang geworden. De stuurinrichting loopt nu iets aan. Een kleine upgrade is dus gewenst, en daarom geef ik de fiets een grote beurt. Ik bel Leo van Alligt, en geef mijn bestelling door, kortere veren en o-ringen. Vrij snel al ligt mijn pakketje in de brievenbus. Ik leg de fiets op zijn kant, en haal de veerpoot uit elkaar. De alligt fietsen zijn duidelijk op eenvoudig onderhoud bedacht, want ik kan de veerpoot uitelkaar halen, zonder het wiel te hoeven loshalen. Ik hoef alleen maar de bovenkant van de poot uit een kogelkopje te trekken, en vijf seconden later heb ik de oude veer er uitgehaald. Even schoonmaken en de nieuwe veer er weer in. Het weer terugplaatsen van de veer is ook zo gebeurd. De borgpen in de kogelkop terugplaatsen is eigenlijk nog het lastigst. Dan is de ketting aan de beurt. Ik zet normaliter behoorlijk wat vermogen op de pedalen, waardoor de ketting erg is uitgerekt in de loop van de tijd. Meteen even nieuwe o-ringen er op, voorzover nodig. Ik blijk niet helemaal goed te hebben geteld, en kom tien schakeltjes te kort. Ik los het even tijdelijk op met een stukje van de oude ketting, wat overigens geen goed idee was. Een paar dagen later heb ik de resterende schakeltjes. en power link sluitschakels, en ga voor een tweede poging. Tijd voor een proefritje. Er zit nu om de paar seconden een rateltje in de ketting. krrr ..................krrrr....................krrrr..............enz. Ook wipt de ketting nu met enige regelmaat van de kettingrollen af, geen vooruitgang dus . Nu is het te donker, maar wellicht moet ik eens kijken of de ketting goed kan draaien. Zondag wordt het mooi weer, en dan moet ie het zeker doen!!! Wordt vervolgt Greetz Rudolf.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Rudolf,

    In het reduceren van je lichaamsgewicht was dus net zo veel of misschien nog meer voordeel te halen dan in het kopen van een lichtere fiets! Zo snijdt het mes aan 2 kanten straks in de bergen, dat gaat de goede kant op!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Ja ik zoek het niet alleen in het materiaal ;-)

      Vanaf morgen nog 8 weken wachten :-)

      Groet
      Rudolf.

      Verwijderen
  2. hoi rudolf
    is de ketting spanning strak genoeg?
    toen ik nog met de A6 reed en de de ketting niet strak genoeg zat sprong die er ook geregeld af

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Andre,

      Daar ga ik eens naar kijken, Ik schuif eerst de trappers even naar voren, kijken of dat helpt, en zo ja dan ga ik de ketting nog ietsjes inkorten. Maar ik denk zelf dat een schakeltje wat klem zit, wat ook het geluidje zou verklaren.

      Groetjes
      Rudolf.

      Verwijderen
    2. Hoi Rudolf
      schakeltje wat te vast had ik ook wel eens, te veel druk met de pons en dan had ik ook dat geluid, meestal een tijdje heen en weer halen en dan liep hij wat beter
      zo niet, schakel er tussenuit en op nieuw zwarte fikken, grrr
      om die reden had ik altijd een stuk reserve ketting bij me

      groeten, andre

      Verwijderen