Opdat het een gezond en schade en schande vrij jaar mogen worden.

Tevens plaats ik het beloofde verslag van de Tour for Life terugrit. Het verslag hiertoe was uitgebleven omdat mijn telefoontje het heeft begeven onderweg. Eenmaal terug kwam het er ook niet van.
Bardonecchia.
Aangekomen in Bardonecchia kon ik een beetje op adem komen van de laatste dag fietsen. Die was bijzonder zwaar. Niet zo zeer door het vele klimwerk, want dat vond ik eerlijk gezegd wel meevallen, de fiets is licht en gaat gemakkelijk omhoog (12km/u bij 7% helling is geen probleem). Nee met name de hitte vond ik een probleem. De laatste dag heb ik 18 bidonnetjes van een halve liter opgedronken, zonder dat ik onderweg hoefde te plassen. Dat komt neer op 9 liter, en dat is gewoon erg veel.
Dag 1: Alpe d'Huez
De eerste etappe gaat over de Col de l'Echelle en dan over de Lautauret en tot slot de finish op de Alpe d'Huez. Voor de foto rij ik nog wel even weg met de fiets om deze daarna snel in de bus te zetten. We moeten als support crew flink haast maken want onze ploeg heeft snelle renners. (er zitten een paar echte atleten tussen) We missen de koplopers bij een tussenstop in Briancon, maar pikken nog wel de wat langzamere rijders op. We rijden snel door naar de top van de Lautauret, waar het hard waait en heel koud is. Iedereen komt vrij dicht bij elkaar binnen,
binnen een half uur. (toch zaten er al een paar behoorlijk doorheen)
Nadat iedereen even heeft gepauzeerd, en heeft gegeten en gedronken wordt de tocht vervolgd, een gemakkelijk stuk nu want bergafwaarts tot aan de voet van de Alpe d'Huez. De Alpe dHuez is de eerste berg van de Buitencategorie, en wie nog niet stuk zat gaat nu wel afzien.
De beklimming is een tijdrit, en Rene slaagt er net niet in om als snelste boven te komen, omdat hij bovenaan in het dorp een afslag te vroeg neemt (uiteindelijk was hij wel de eerste bovenaan). In Bourg d'Oisans staat de Camping, waar Hans en Pim het kampement al hebben ingericht. De tenten staan al klaar, en er liggen warme hamburgertjes te wachten op de fietsers. Goed verzorgd, een morele opsteker. De kop is er af.
Dag 2: Croix de Fer
Halverwege de finish lassen we nog even een pause in bij een grasveldje, en ook hier weer zichtbaar dat de dag zwaar was. De laatste kilometers zijn relatief vlak, en rijdt het team in een groep naar de finish. Vlak bij aankomst echter verstoort een hond het feestje , en valt Lisette aan, en zij komt daarbij zwaar ten val, drie kilometer voor de finish. Deze drie kilometers worden nu per ambulance afgelegd. Het blijkt dat ze bijzonder veel geluk heeft gehad, en dat ze behoudens heel veel pijn niets heeft gebroken of gescheurd. Materieel is er ook geen schade.
Dag 3 : Reloaded

Dag 4 : Vlammen
Tot 4 % helling, als het niet te warm is en de klim niet te lang is ben ik in het voordeel. Wordt het steiler dan maakt het niet heel veel uit als het koud is, maar zodra de temperatuur toeneemt is een racefiets erg in het voordeel. Het lukt me eigenlijk altijd wel om rond de 12 km/u te rijden, ongeacht hellingpercentage, zolang ik de warmte maar kwijt kan.
Dag 5 : Grand Ballon
Omhoog is het wederom zeer warm, en ik maak me zorgen of ik voldoende drinken bij me heb. Rustig aan rijden dus. Ik zie toch ook wel veel andere renners die het zwaar hebben, met zelfs enkelen die even langs de weg gaan liggen, en dat stelt op de een of andere manier gerust. Ik ga ongeveer even hard omhoog, en probeer zoveel mogelijk in de schaduw te rijden en stop soms even om wat af te koelen met de armen in de lucht, en naar voren leunend om de rug te kunnen laten dampen. Die stops zijn vervelend, maar het moet. Gaande weg meer bos en meer schaduw en kan het tempo weer wat omhoog. Was het koeler geweest dan had ik zeker net zo hard gereden. Nog een technische afdaling, zeer stijl en met krappe bochten en dan is het een beetje bekeken en wordt het vlakker. Het laatste stuk kan ik zeer snel rijden, en de achterstand een beetje weer goed maken. Mijn team is al een tijdje binnen als ik aankom.
Dag 6 : Blazen door de Heuvels
Dag 7 : Ardennen
Ik bel het support team op om mij op te pikken , dit lukt amper want de telefoon heeft al een paar dagen kuren, maar het lukt uiteindelijk. Ik kan in elk geval doorgeven waar ik sta.
De Bus is al snel ter plaatse, we laden de fiets in en ik ga met de andere bus mee, met Sonja en Ben. Onderweg kan ik echter een lift krijgen naar de camping zodat ik eerder aan de fiets kan sleutelen. Hans Struyk de fietsenmaker, heeft een ondersteuningsteam meegestuurd mee met de Tour for Life, en zij hebben gelukkig nog een derailleur van SRAM liggen . Dit is echter wel een medium cage derailleur, waarmee ook de pion moet vervangen worden. Er zat een 12-36 pion in, en dit wordt nu een 12-28. Een stukje kleiner dus. Nu moet ik zeggen dat ik de lichtste twee versnellingen ook bijna niet heb gebruikt. Ik heb zowat de hele avond nodig om het spul te vervangen, maar het moet worden gezegd de fiets rijdt als nooit te voren. Van de fietsenmaker de tip gehad dat de derailleur flink naar voren moet wijzen op het grote mes, opdat deze op het kleine blad ook nog met voldoende spanning heeft. Ik denk dat dat de oorzaak was van het aflopen van de ketting. (mij drie keer overkomen). Bij het sleutelen valt mij ten andermale weer op hoe netjes de fiets is gebouwd, ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze, en buiten dit is er met de fiets helemaal niets aan de hand geweest. (eerder dit jaar een keer lek gereden, maar daarna helemaal niets, en tot op de dag van vandaag ook niets)
Slotdag
Vlak voor de finish in Landgraaf is er nog een verzamelpunt, waar er wordt gewacht totdat alle teams compleet zijn. In volgorde van Sponsorbijdrage rijden alle teams naar de finish. De dames van Artsen zonder Grenzen gaan voorop, en wij mogen helemaal vooraan omdat er meer dan een ton is opgehaald door ons. Een voor een rijden de teams de wielerbaan van Landgraaf op, en wat een boel mensen zeg, had ik niet verwacht. Ook mijn ouders en een tante van mij zijn er. Ook enkele notabelen van ons bedrijf zijn er, waaronder onze financieel directeur die ons nog even toespreekt. Het feest duurt niet superlang, want veel mensen willen naar huis. Ik en de fiets krijgen een lift van de bus. Pim en Ben zitten ook in de Bus, Ben stuurt. In Kinderdijk laden we uit, en rijdt ik verder naar huis, in de fiets, mijn gewone woon-werk route. Lekker in bad, nog wat tv kijken en dan naar bed.
De volgende ochtend gaat om 6:30 mijn wekker, en spring ik in de fiets, op naar mijn werk.
Naschrift:
Ja en dan ga je toch evalueren. Allereerst is het een unieke ervaring gebleken, eentje om in te lijsten. We begonnen met de heenreis, waarin de fiets vol met kampeerspullen door Nederland, Belgie, Frankrijk en Italie is gereden, en op de terugweg leeg, en met volle teamsupport. Heenreis was hier en daar wel wat eenzaam. Tevens is duidelijk dat Frankrijk niet echt een fietsland is. De infrastructuur is er tenminste niet op ingericht. Ik ben best wel op gevaarlijke wegen terecht gekomen die ik graag had vermeden. Maar alle complimenten voor de Franse automobilisten. Ik heb op enkele uitzonderingen na alleen maar zeer attent gedrag gezien. Het kamperen is ook goed bevallen. Daar was wel een zorgvuldige selectie van materiaal voor nodig om het allemaal zo licht en compact mogelijk te houden. Hierdoor paste alles goed in de fiets. De open ketting is enkele keren wel lastig gebleken omdat deze enkele keren wat te pakken heeft gehad. Zorgvuldig beladen dus.
Het fietsen met het team op de terugweg was een stuk gezelliger.
De fiets, ik kan niet anders zeggen dan :"wat een briljant apparaat". Toch zijn er wel zaken die ik bij een volgende expeditie wat anders zou willen. Ten eerste zou ik schijfremmen willen dus. Ik ken de bezwaren daarvan, maar ik denk dat deze opgelost kunnen worden, want bij auto's werkt het immers wel perfect. Tevens denk ik dat ik niet meer zou kiezen voor sturen met joysticks, maar zou gaan voor de gebruikelijke oplossing met middenstuur. Reden hiervoor is dat je beter kan sturen op hoge snelheden.. Voor de Nederlandse situatie vind ik het echter ideaal. (in Nederland ga je meestal niet harder dan 70). Op mijn verzoek is gekozen voor onafhankelijke remmen, en dit zou ik ook niet meer doen geloof ik.
Het lage gewicht van de fiets is perfect voor klimwerk, en voor forensen door stedelijke gebieden waar je veel moet stoppen en optrekken.
Fantastisch verslag. Ik heb de heenreis ook met veel plezier gelezen! Heel goed 2015
BeantwoordenVerwijderenDank je Wilco,
VerwijderenJij ook een goed 2015 !!!
Groet
Rudolf.
Dit was aangename lectuur om het jaar aan te vatten.
BeantwoordenVerwijderenDenkend aan mijn trip door West-Frankrijk de afgelopen zomer, kan ik me wel wat voorstellen bij jouw bedenkingen bij de trommelremmen: daar zijn die inderdaad niet zo geschikt voor (ik had wel heel wat meer gewicht aan boord). Het systeem van dubbele, gekoppelde schijfremmen lijkt me hiervoor wel een mooie oplossing.
Prachtig dat je zo'n tocht tot een goed einde kon brengen, samen met het hele team.
Hoi Jan,
VerwijderenEven terugblikken is altijd leuk, het kwam weer helemaal boven :)
Wat die schijfremmen betreft moeten maar eens een paar mensen even de koppen bij elkaar steken, want ik vind dat een echte oplossing nog steeds een beetje achterwege blijft. Ik kan me hierbij voorstellen dat voor fietsen met dichte wielkasten een andere oplossing moet worden gevonden dan voor fietsen met een open wielkast. Zowieso is bij open wielkasten het wiel beter toegankelijk en kan er makkelijker gesleuteld worden. . Bij een fiets als een Quest of een Milan moet een manier gevonden om e.e.a gemakkelijker. uit te bouwen voor onderhoud.
Fiets schijfremmen hebben dermate kleine toleranties dat het inbouwen in een velomobiel niet mogelijk is. Ja, technisch kan het, maar je moet erg vaak je remblokjes vervangen. Een gesloten remsysteem heeft dat nadeel in elk geval niet. Ook is een remschijf gevoelig voor schade, lees het verslag van 'twilwel over de ROAM: http://twilwel.blogspot.nl/search/label/ROAM Hij heeft in zijn mango schijfremmen ingebouwd en daar uitgebreid over geschreven. Het is nog niet (bij hem, lees Sinner/Drymer) commercieel verkrijgbaar. Overigens heeft Fietser.be (WAW) wel een velomobiel voorpoot met schijfrem adaptor gepresenteerd, volgens mij al in 2011 op CycleVision op Flevonice.
VerwijderenOp het velomobielseminar is een hydraulische trommelrem gepresenteerd. Helaas is die ontwikkeling doodgebloed. Door een andere vorm (en vooral andere plaats van het draaipunt) van de remblokken hapten die remmen niet, en met de hydrauliek was daarmee een zeer grote remgracht mogelijk, en dat in een systeem zonder externe bewegende onderdelen.
Ook Flevobike heeft enkele systemen in het gamma. Ik heb er enkel geen flauw idee van in hoever die zaken al uitgetest zijn in zware omstandigheden. In de Flevopolder zie ik niet direct een probleem, maar in het hooggebergte? Nog niks over gelezen in elk geval. Het voordeel van de trommels is in elk geval dat ze erg onderhoudsarm zijn.
VerwijderenHoi Maarten,
BeantwoordenVerwijderenDe crux zit hem er (volgens mij) in dat de fiets schijfremmen niet zijn ontworpen voor velomobielen. Bij een auto functioneert het vlekkeloos, dus waarom zou het bij een velomobiel niet kunnen, dit blijf ik maar denken. Ik denk dat er een nieuw ontwerp moet komen met de auto als voorbeeld.
De hydraulische trommelrem zoals die gepresenteerd is op het velomobielseminar heeft nog steeds de nadelen van trommelremmen. Namelijk dat er nog steeds sprake is van zelfversterkende remschoenen. (de oorzaak van het happen) Ook de warmte afvoer is volgens mij hierin nog niet opgelost. Wel vind ik het een fraai ontwerp, maar ik zou geloof ik kiezen voor remschoenen zonder zelfversterkend effect, dus alle de schoenen in de zelfde richting !!
Hoi Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenEen wat latere reactie, we zijn net terug van een korte vakantie, vandaar. Zeer interessant leesvoer, en vooral de stukken over het klimmen met een lichte velomobiel spreken me zeer aan! Het afdalen en remmen, ja, dat ervaart ieder op zijn manier, voor mij persoonlijk voldoen de 90 mm trommels prima, maar mijn afdalingen zijn dan ook nooit langer dan een 2 tot 3 km, met variabele hellingshoek.
Zelf zie ik in verband met het onderhoud meer in nog grotere trommelremmen, zoals vroeger ook in bromfietsen gebruikt werden. Warmteafvoer moet met koelribben o.i.d. ook te verwezelijken zijn volgens mij. Hoewel jouw mening over schijfremmen uiteraard ook volkomen waar is, waarom zouden schijfremmen niet geschikt zijn voor fietsen? Je ziet ze steeds meer, zelfs wegracefietsen kunnen al geleverd worden met schijfremmen.
Mooi volledig verslag, dat ik met plezier heb gelezen, het was het wachten waard!
Groeten, Adri.
De afdaling op de col de Lautauret is ongeveer 18 km bij een hellingspercentage van 5 a 6 procent, en dan krijgen die remmen best wat te verduren. De Col de l'Echelle was veel stijler 8 a 9 procent op sommige stukken met ongeveer een kilometer hoogte meters, en met name daar had ik het wat benauwd, vanwege de vele erg krappe haarspeldbochten, en kuilen en hobbels, kon je de fiets daar nergens laten lopen. Rem parachute was daar ook niet echt functioneel (vanwege de lage snelheid). Remmen werden hier heel erg heet, tot fading aan toe.
VerwijderenStel ik tot slot nog de vraag : "hoeveel onderhoud pleeg jij wekelijks aan de autoremmen?" (ik denk een keer per jaar)
Groeten
Rudolf.
Ik doe helemaal geen onderhoud aan auto's, dus ook niet aan remmen......maar ik begrijp je statement! De auto gaat meestal 1x/jaar naar de garage voor de beurt, waarbij dan alle checks gedaan worden, dus inderdaad dat is zo goed als geen onderhoud. Moet uiteraard voor fietsen ook te verwezelijken zijn.........
VerwijderenGroeten, Adri.